Strategie voor TBRM Group

TBRM Group is een internationaal engineeringbedrijf dat zowel bestaande OEM-bedrijven als startups ondersteund door het leveren van diensten, kennis of complete project oplossingen inclusief hardware en flexibele capaciteit. Maaketing heeft samen met TBRM Het Vizier bepaald en zo hun identiteit en ideale klantengroep(en) achterhaalt. Wij spraken Paul van Tiel (CEO TBRM EC).

"We begonnen dieper na te denken over hoe we ons bedrijf willen neerzetten. Dit heeft voor positieve discussies gezorgd en het heeft ervoor gezorgd dat we op een nieuwe manier naar onze externe en interne communicatie zijn gaan kijken."
Paul van Tiel, CEO TBRM Engineering Capacity

Wat is de reden dat jullie gestart zijn met marketing?

“TBRM Group is een vrij nieuw bedrijf dat een samenvoegsel is van verschillende bedrijven. TBRM Group is in 2019 ontstaan en bestaat uit een groep servicebedrijven onder de noemer TBRM en verschillende start-ups. In 2020 is Segula Technologies Netherlands toegevoegd aan de TBRM Group. Uit deze overname zijn ook weer nieuwe bedrijven ontstaan waaronder die waar ik verantwoordelijk voor ben: Engineering Capacity (EC). Door hoe TBRM is opgebouwd merk je dat je gewoon heel anders moet gaan werken. Naar klanten toe ben je een hele nieuwe naam op de markt, maar je bestaat vanuit een bepaald bedrijf. Zo moet je de nieuwe en oude onderdelen combineren en vermarkten. Dat is dus de reden dat we aan de gang zijn gegaan met het communiceren van de wijzigingen en de nieuwe sterke punten.”

Was dit de eerste keer dat jullie een marketing gerelateerd traject doorliepen?

“Bij mijn vorige werk hebben we wel een soortgelijk traject doorlopen, maar dit was op een totaal andere manier. Daar was ik nooit zo direct betrokken omdat ik een afdelingsfunctie had.” Verder vertelt Paul hoe hij de mate van betrokkenheid heeft ervaren: “Ik vind het wel prettig dat ik er nu meer bij betrokken ben als eindverantwoordelijke. Hierdoor heb ik meer zicht en ook invloed. Sommige content laat ik gewoon gebeuren en denk ik: dat hebben we samen gedaan dus ze weten hoe ik denk of wat ik vind. Bij andere content wil ik de controle hebben en zo zorgen dat deze ook oké is in mijn ogen.”

Hoe vond je de samenwerking met Maaketing?

“Ik vond het een hele fijne manier. We begonnen dieper na te denken over hoe we ons bedrijf willen neerzetten. Dit heeft voor positieve discussies gezorgd en het heeft ervoor gezorgd dat we op een nieuwe manier naar bepaalde onderwerpen zijn gaan kijken. Hoe kijk ik zelf naar de zaak? Hoe kijkt de ander hiernaar? En hoe kijken we naar het benaderen van klanten of kandidaten? Het is ergens logisch dat een traject dit intern opwekt, maar ik had het van tevoren niet zozeer verwacht. Ik dacht dat we meer zouden gaan kijken naar de planningen en dergelijken.”

Heb je tijdens het ontwikkelen van het Vizier weerstand gemerkt?

“Nee, niet dat ik zeggen kan. De enige weerstand me kan bedenken is dat de verschillende achtergronden ervoor zouden kunnen zorgen dat het lastig is om open te staan voor een andere kijk op zaken. Soms houd je te veel vast in je vertrouwde manier van werken. Dan is het prettig om een externe partij erbij te hebben die op een gegeven moment de knopen doorhakt. Die ook de vraag stelt: wat willen jullie nu? Door de externe hulp konden we keuzes maken en bleven we niet hangen in de discussie.”

Waren de vier trainingen duidelijk en laagdrempelig genoeg?

“Prettig in het proces, er zit logica in het proces en je wordt ook zichtbaar stapsgewijs meegenomen. Hoe gaan we het aanpakken? Waar staan we nu? Wat gaan we de volgende keer doen? Waarna weer een terugkoppeling volgt op het inrichten van de marketingmiddelen.” Paul vertelt ook hoe het traject hen op een praktische wijze heeft geholpen: “Door deze terugkoppeling krijgen de ideeën en ervaringen die je op basis van gezond verstand hebt opgedaan opeens achterliggende gedachten. Waardoor je dit dan ook weer bewuster kan inzetten. Het is een bekender concept binnen de marketing, maar we werden goed meegenomen op een geheel eigen wijze. Daarmee gaf het voor ons goede handvaten.”

Wat vond je van het feit dat TBRM zich moest opsplitsen in twee vizieren, één voor Capacity en één voor Solutions?

“Binnen deze processen zijn natuurlijk overeenkomsten, maar ik heb een totaal ander proces en product vanuit Engineering Capacity. Ik had het wel verwacht, maar ik had het verschil tussen de twee groter verwacht. De twee hebben toch ook erg veel overeenkomsten.”


Voor welke bedrijven zijn deze trajecten interessant?

“Ik denk dat ieder bedrijf wel baat heeft bij het Vizier traject, maar met name de grotere bedrijven. Bij die kleine bedrijven zijn de lijnen korter en die staan allemaal wat dichter bij elkaar en weten meer van elkaar. Je merkt in een groter bedrijf dat de communicatie ooit spaak loopt. Dus dan denk ik zeker dat deze training een goede basis is.”

“Een interim-periode kan voor ieder bedrijf wat bijdragen. Ik denk dat iedereen hier nog wel wat van kan leren. Zeker mensen, die net als ik nog niet bekend of nog weinig doen met social media. Je zult er altijd weer nieuwe dingen van leren.”

Zou je het gehele traject aanbevelen aan een ander maakbedrijf?

“Ja, de werkwijze zit gewoon goed in elkaar. Je wordt als bedrijf goed meegenomen in het totale proces en hoe dat zaken opgebouwd zijn. Facilitair is het traject goed opgezet en daar hoefde we verder als bedrijf niets aan te doen. Daarbij komt dat Sten een hele prettige discussieleider is.” Paul gaf de volgende beoordeling aan het gehele traject: “Ik zou het proces een 8 geven en de discussieleider Sten een 9, dit is op basis van de kennis en het contact. Het is geen tien omdat er altijd ruimte moet zijn voor verbetering.”

Paul en collega’s bedankt voor jullie inzet en de mooie discussies die hieruit voortvloeiden. Wij zijn blij dat we TBRM mochten helpen bij het in kaart brengen van dit prachtige bedrijf en mede hierdoor samen een marketingrichting hebben bepaald.

Het resultaat op een rijtje

100% meer inzicht in de ideale klant

Duidelijkheid over de verantwoordelijkheden van iedere Business unit

Beoordeeld met een 8

Hey! Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief! Je krijgt maandelijks gratis kennis, tips en ontwikkelingen in je mailbox.