Strategie & website voor Sengers Metaal

Samen met Sengers Metaal hebben we een marketingstrategie ontwikkeld met het Vizier traject. Venera Smolders is 14 jaar werkzaam bij Sengers Metaal en is met name bezig met de administratie van het bedrijf. Wij vragen haar hoe zij het traject heeft ervaren als degene die het uiteindelijk intern moet gaan dragen.

'Het Vizier was een uitgebreid en interactief traject. Door de interactie is alle informatie beter blijven hangen. We hebben echt dingen samen moeten bedenken.'
Stefan Driessen, Sales Manager bij Driessen

Waarom zijn jullie gestart met marketing?

“We zien heel veel bedrijven om ons heen die actief bezig zijn met social media. We wisten eigenlijk heel goed dat we hierin niet achter konden blijven, maar we hadden gebrek aan tijd en capaciteit. We wilde het heel graag want je kan je dan echt beter profileren als bedrijf. Aan mij werd gevraagd of ik de marketing op me zou willen nemen. Dat leek me een leuke uitdaging, maar ik had naast mijn grafische achtergrond verder geen ervaring met of kennis van marketing. Dus ik vond het ook wel spannend. Het leek me een leuke uitdaging, maar tegelijkertijd kwamen ook de vragen naar boven: Kan ik dit wel? Hoe gaan we beginnen? Henk en Kees namen hierin het voortouw. We vonden dat we dit langer dan een maand vol moesten gaan houden.”

Waren jullie al met marketing bezig voordat het Vizier traject begon?

“We hadden al wel een Facebookpagina, maar deden er eigenlijk niks mee. Je kunt wel af en toe een keer iets op Facebook zetten wanneer je een nieuwe machine hebt, maar dat is dan misschien één keer in het half jaar. Dat schiet ook niet echt op. Dan doe je er wel iets mee, maar dan is het niet zoals het zou moeten zijn.”

“Ik dacht leuk een nieuwe uitdaging, maar tegelijkertijd kwam ook de vraag naar boven: kan ik dit wel en hoe gaan we beginnen?”

Wat heeft je het meest verrast tijdens de Vizier trainingen?

“Ik werk hier al 14 jaar, maar toch krijg je tijdens dit traject een beter beeld van hoe het hele bedrijf in elkaar zit. Zo hadden we het op een gegeven moment over Pro-klanten. Ik weet globaal wel welke bedrijven onze grootste klanten zijn. Toch had ik dan soms als Sten iets vroeg en een collega van mij daarom antwoordde dat ik dacht: ow werkt dat zo? Of is dat ook zo een grote klant?”

“Ik merkte dat de mensen vanuit de productie ook een ander beeld hadden van het bedrijf. Dat is ook logisch want die zien natuurlijk niet de orders in. In tegenstelling tot Jan of Dylan van de planning. Zij plannen alle opdrachten in en hebben dus ook een goed beeld van de organisatie. We hebben tijdens het Vizier dus allemaal een beter beeld gekregen van het bedrijf en we weten nu écht wie onze doelgroep is. We weten nu waar we ons op moeten focussen.”

Na het Vizier traject zijn jullie gestart met een interim-periode. Waarom hebben jullie hiervoor gekozen?

“We vonden het belangrijk dat ik actief bij de marketingactiviteiten betrokken werd en een opleiding kreeg. Hierdoor zou ik er uiteindelijk zelf mee aan de slag kunnen.“

“Tijdens de interim-periode zijn we bezig geweest met het opstellen en invullen van een contentkalender. We hebben gekeken naar wat hierin belangrijk is en hoe je hier gebruik van maakt. Hierdoor is het gemakkelijker om content vooruit te plannen. Daarnaast hebben we ook gekeken naar de lettertypes en kleuren die we willen gaan gebruiken in alle uitingen. Dit hebben we ook allemaal vastgelegd in een brandbook. Door dit op papier te zetten ontstaat er toch een vaste lijn in de opmaak en straalt dit eenheid uit. We hebben ook gekeken naar wat voor Sengers Metaal nu de beste tijd en dag is om een post te plaatsen. Zo hebben we eigenlijk nog meer projecten opgepakt die eraan hebben bijgedragen dat ik nu in staat ben zelfstandig marketingprojecten op te pakken.”

Heeft het interim traject aan de verwachtingen voldaan?

“Jazeker! Ik ben nu echt in staat om zelfstandig die contentkalender verder in te vullen met nieuwe content. Dat is natuurlijk wel één van de meest lastige onderdelen; het continue verzinnen van nieuwe content. Daarom hoop ik ook dat er uiteindelijk steeds meer feedback komt vanuit het bedrijf. Nu loop ik vaak een rondje in de fabriek en door de kantoren om zelf te zoeken naar onderwerpen. Het hoeft niet aan te komen waaien, maar ik heb nu het gevoel dat ik zelf overal achteraan moet gaan. Wij op kantoor hebben die omslag al gemaakt en weten wat interessant is om te plaatsen. De mensen in de fabriek moeten die omslag nog maken en dat kost tijd.”

Zou je de beide trajecten aanraden?

“Jazeker! Het Vizier traject was een uitgebreid en interactief traject. Doordat het interactief was is alle informatie ook allemaal beter blijven hangen. We hebben echt dingen samen moeten bedenken. Je krijgt een beter beeld van wat we nu eigenlijk met zijn alle binnen het bedrijf aan het doen zijn omdat je met mensen van verschillende afdelingen in gesprek bent. Iedereen heeft een eigen taak, maar we doen het toch met elkaar. Dat is wel een goede basis om te starten met marketing.”


Voor welke bedrijven zijn deze trajecten interessant?

“Ik denk dat ieder bedrijf wel baat heeft bij het Vizier traject, maar met name de grotere bedrijven. Bij die kleine bedrijven zijn de lijnen korter en die staan allemaal wat dichter bij elkaar en weten meer van elkaar. Je merkt in een groter bedrijf dat de communicatie ooit spaak loopt. Dus dan denk ik zeker dat deze training een goede basis is.”

“Een interim-periode kan voor ieder bedrijf wat bijdragen. Ik denk dat iedereen hier nog wel wat van kan leren. Zeker mensen, die net als ik nog niet bekend of nog weinig doen met social media. Je zult er altijd weer nieuwe dingen van leren.”

Welk cijfer zou je deze twee trajecten samen geven?

“Een 9. Het is gewoon duidelijk. Daarnaast zijn jullie ook gewoon gezellig en makkelijk in de omgang dat is ook niet onbelangrijk. We konden alles vragen en ja het was gewoon top eigenlijk. Ik weet eigenlijk niet wat er beter kon, maar ja een 10 geven vond ik ook weer zoiets. Al met al was het gewoon heel leuk en hebben we allerlei nieuwe inzichten gekregen.”

We zijn blij dat we Sengers Metaal hebben kunnen helpen bij het doorlopen van dit traject en het opstarten van hun marketingactiviteiten. Het traject hebben we als enorm prettig ervaren en we zijn trots op het feit dat zij nu zelfstandig hun marketing kunnen uitvoeren. We wensen Sengers Metaal daarom veel succes en hopelijk komen we elkaar in de toekomst nog eens tegen!

Het resultaat op een rijtje

100% meer inzicht in de ideale klant

Zelfstandigheid op het gebied van social media

Een splinternieuwe website

Hey! Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief! Je krijgt maandelijks gratis kennis, tips en ontwikkelingen in je mailbox.