Werkgeversmerk & Academy voor KMWE Toolmanagers

KMWE Toolmanagers uit Eindhoven heeft het als herslijper van verspanende gereedschappen, een uitstervend ras, zwaar op de arbeidsmarkt. Door middel van strategische sessies en een eigen interne Academy vallen ze positief op. En daarvan zijn de eerste resultaten zichtbaar. Samen met Marlon Michiels (HR-manager) kijken we terug op dit traject.

‘Het waren lange sessies, maar ik denk dat wel goed is. Het is uiteindelijk een proces waar je echt de tijd voor moet nemen. ’
Marlon Michiels, Hr-Manager bij KMWE Toolmanagers

Gedurende 5 weken hebben we het werkgeversmerk van KMWE Toolmanagers onderzocht en verbeterd. Marlon Michiels, HR-manager bij KMWE Toolmanagers, deelt haar ervaringen over het traject. We vroegen haar waarom zij de keuze hebben gemaakt om te starten met het verbeteren van het werkgeversmerk en wat de belangrijkste ‘take-aways’ zijn. Daarnaast vertelt ze over de impact van het traject op hun recruitmentproces.

Waarom willen jullie bouwen aan een werkgeversmerk?

'Omdat de markt er op dit moment natuurlijk naar vraagt. Daarnaast word je steeds afhankelijker van omgevingsfactoren waardoor je moet zorgen dat je het intern goed voor elkaar hebt. Zoals we het vroeger deden, dat kan gewoon niet meer. De markt is dusdanig veranderd dat personeel echt nummer één is. Dat was intern al zo, maar nu dus ook de werving ervan. We moeten mensen blijven werven, zowel actief als passief.'

'Ik had vooraf niet per se verwachtingen van het traject omdat het voor mij ook allemaal vrij nieuw was. Als ik nu op het traject terug kijk denk ik dat we nu op andere lijnen zitten dan sommige recruiters of bureaus. Er zijn veel standaard manieren waar iedereen mee werkt en daarbij vissen we ook allemaal in dezelfde vijver. Ik zeg niet dat wij niet uit diezelfde vijver vissen, maar we doen dat op een andere manier. En ik denk wel dat een andere manier ervoor zorgt dat je uiteindelijk opvalt. Het is natuurlijk afwachten wat het gaat brengen. We hebben het natuurlijk nog niet echt naar buiten gebracht, maar ik denk wel dat het aan onze verwachtingen gaat voldoen.'

Wat zijn je belangrijkste take-aways?

'Je hebt meerdere mensen binnen je bedrijf nodig om een vacature op orde te brengen. Het is ook belangrijk om je medewerkers hierin te betrekken. Je moet er echt even de tijd voor nemen en met elkaar sparren over wat je als bedrijf zoekt en hoe je te werk gaat. Hierbij moet je ook luisteren naar huidige werknemers die deze rol al bekleden. Als de druk zo hoog is als nu en je hebt geen plan, dan gaat het vlug tussen neus en lippen door. Dan merk je erna dat het profiel niet volledig is. Wat ik dus meeneem is meer inzicht in wat er nodig is om een functieprofiel bij elkaar te stellen.'

Was je, achteraf gezien, liever eerder aan de slag gegaan met het werkgeversmerk traject?

'Je merkt op dit moment dat je in het heetst van de strijd zit en dus achter de feiten aanloopt. Daarbij hadden we het wat laten versloffen, wat ervoor zorgt dat je nu ineens hoge urgentie hebt en met te veel aanbod zit. Dat is momenteel wel een probleem waar we tegenaan lopen. Hierdoor ben je dan toch geneigd om het gehaaste oude tafereel te herpakken. Ik had wel liever gezien dat we dit eerder hadden gedaan, maar toen vonden we dat het nog geen hoge urgentie had. We hadden hier gewoon eerder prioriteit één van moeten maken, maar dit hebben we zelf in de hand gehad.'

Wat vond je van de sessies?

“Het waren lange sessies, maar ik denk dat wel goed is. Het is uiteindelijk een proces waar je echt de tijd voor moet nemen. De informatie die er in een sessie zat was goed te behappen. Daarbij bleef het fris en was het niet langdradig. De informatie tussen de sessies liep goed in elkaar over, het is een goed traject. We hebben nu iets unieks waarmee we iets nieuws op de markt kunnen zetten. Het is zeker een traject dat voor andere bedrijven interessant is. Hierbij maakt het eigenlijk niet uit in welke branche een bedrijf zit of de grootte ervan. Eigenlijk zou ieder bedrijf hiermee bezig moeten zijn.

Je hoort ook niet voor niets dat de grotere bedrijven hier fulltime iemand voor in dienst hebben. In het begin dacht ik: hoezo ben je hier fulltime mee bezig? Nu na dit traject denk ik: dat is helemaal niet gek, ik heb er te weinig tijd voor. Je moet er eigenlijk dagelijks mee bezig zijn. Dus daar valt nog wat winst te behalen. Ik ben blij dat we dit traject gestart zijn.'

Je laten opleiden tot CNC-slijper?

Kies een carrière via de Toolmanagers Academy

Het resultaat op een rijtje

100% meer inzicht in de ideale doelgroep

Unieke interne Academy

2500+ volgers op LinkedIn

Hey! Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief! Je krijgt maandelijks gratis kennis, tips en ontwikkelingen in je mailbox.