Werkgeversmerk: Vandaag starten betekent nieuwe sollicitanten

Geplaats op 21 oktober 2024
bouwen-aan-een-sterk-werkgeversmerk

Voelt de zoektocht naar technische collega’s als een onmogelijke klus? In een krappe arbeidsmarkt moet je je onderscheiden van collega-maakbedrijven. Het is een fabel dat unieke werving en selectie veel geld moet kosten. Wel is neerzetten van een sterk werkgeversmerk een kwestie van een lange adem. We helpen je graag op weg! 

Eén vacature op je website plaatsen en de volgende dag de mailbox vol sollicitanten? Het is een utopie in de maakindustrie. Technisch personeel is schaars, werk is er overal. Door vandaag te starten met het bouwen van een sterk werkgeversmerk zorg je ervoor dat je over enkele maanden de sollicitanten aantrekt die bij jouw bedrijf passen.  

Online versus offline zichtbaarheid 

Een sterk werkgeversmerk is meer dan alleen een goede website. Ook jouw activiteiten online zijn onderdeel van je merk. En vergeet je huidige medewerkers niet! De mooiste reclame voor jouw bedrijf zijn loyale collega’s die vol enthousiasme vertellen over hun werk.  

Het aantrekken van nieuwe collega’s start wat ons betreft dan ook bij de huidige situatie: het in kaart brengen van de bedrijfscultuur; wat de medewerkers vinden van je bedrijf en het werk. Wij stellen de juiste vragen en halen de belangrijkste punten eruit. De opgehaalde informatie kun je gebruiken in:  

  • Berichten op sociale media, zoals LinkedIn, Facebook en Instagram 
  • Blogs of een portret van medewerkers op je eigen website 
  • Input voor je sollicitatieteksten op vacaturesites  

Opvallen bij de juiste doelgroep 

Waar je je verhaal uiteindelijk plaatst is afhankelijk van de doelgroep. Ben je op zoek naar een ervaren bedrijfsleider of salesmanager? Dan is LinkedIn een goed platform. Voor functies in productie en logistiek zijn ook Instagram en Facebook goede kanalen. De jongste doelgroep tot 30 jaar bereik je het beste via TikTok. Het is voor de maakindustrie nog een redelijk onontdekt social media platform en daardoor val je zeker op.  

Welke platformen en vacaturesites voor jou de beste zijn bepalen we in overleg. De kracht zit hem in de herhaling en zichtbaarheid. Wij zoeken ondersteuning bij het maken van content zoals foto’s, blogs en video’s. Of helpen je bij het (her)schrijven en plannen van advertenties. Met een dagbudget vanaf 4 euro kun je al een interessante doelgroep bereiken! 

Vergeet daarnaast de offlinekanalen niet. Een banenmarkt op een Mbo-school kan interessant zijn. Of maak je bedrijf aantrekkelijk voor stagiairs. Daarmee geef je een nieuwe generatie alvast in een inkijkje in jouw bedrijf.  

Digitale generatie 

In 2025 is 75 procent van de arbeidskrachten een Millennial of van de Gen Z-generatie, deze ‘digitale generatie’ is online opgegroeid met smartphones en apps. Voor deze nieuwe generatie is het belangrijk dat het uiteindelijke solliciteren makkelijk is: 

  • Zorg voor een handige contact-button of ‘bel mij’ knop 
  • Creëer de mogelijkheid voor het uploaden van een kort cv of voorstel-video  
  • Voer het eerste gesprek via een online meeting 

Bouwen aan een sterk merk 

Door op meerdere plekken, zowel online als offline, zichtbaar te zijn bouw je aan een sterk werkgeversmerk waarvan je lang profijt hebt. En door het opzetten van authentieke communicatie trek je ook de kandidaten aan die bij jouw bedrijf passen!  

Wat past bij jouw bedrijf? 

Laat ons 30 minuten gratis met je meekijken. We bekijken je huidige situatie, beantwoorden vragen en vertellen over je volgende stappen naar meer sollicitanten.

Hey! Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief! Je krijgt maandelijks gratis kennis, tips en ontwikkelingen in je mailbox.