Steeds meer maakbedrijven springen in de wereld van marketing. Maakbedrijven zijn actief bezig met LinkedIn, sturen steeds vaker nieuwsbrieven en je ontvangt onbekende promotionele pakketjes. Allemaal slimme manieren (mits het past bij de doelgroep) om meer in beeld te komen. Maar wat nou als er een nóg doelgerichtere manier is? Wat zou dat kunnen betekenen voor jouw maakbedrijf? Zoekmachineoptimalisatie (SEO) gaat je helpen.
Wat is zoekmachineoptimalisatie?
De letterlijke definitie van SEO is Search Engine Optimalization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Deze vorm van optimalisatie omvat alles wat je kunt doen om te zorgen dat jouw website zo hoog mogelijk getoond wordt binnen de organische zoekresultaten. Organische zoekresultaten zijn de niet-geadverteerde resultaten. In Nederland wordt voornamelijk Google gebruikt, maar er zijn ook andere zoekmachines, denk hierbij aan Yahoo, Bing, DuckDuckGo.
Zoekmachineoptimalisatie: 5 redenen om nu te starten
1. De zoekmachine is populairder dan ooit
Ruim 94% van alle Nederlanders gebruikt Google als zoekmachine volgens onderzoek van Stormachtig. We horen vaak dat in de maakindustrie andere regels gelden, maar niets is minder waar. Ook jouw potentiële klanten in de plaatbewerking, high tech, machinebouw etc. gebruiken Google om nieuwe bedrijven te ontdekken en bestaande bedrijven te volgen.
2. Zichtbaar voor (potentiële) klanten
Digitale marketing neemt langzamerhand de overhand ten opzichte van traditionele marketing. SEO heeft het grote voordeel dat je veel eerder in het aankoopproces zichtbaar wordt voor de doelgroep. Iemand die via de zoekmachines op zoek is naar een nieuwe leverancier voor zijn plaatwerkdelen is veel warmer dan wanneer hij tijdens het ontspannen scrollen tegen een LinkedIn-advertentie aan stuit.
3. Zoekmachineoptimalisatie boven adverteren
SEO en SEA lijken wellicht op het eerste aanzicht op elkaar, maar de ene kost je geld en de andere is gratis. SEA betekent namelijk Search Engine Advertising. Dit zijn de geadverteerde zoekopdrachten binnen de zoekmachine, deze kun je ook gemakkelijk herkennen door het woord ‘advertentie’ voor de URL. Uit onderzoek van BrightEdge is gebleken dat gemiddeld gezien 53% van alle websitebezoekers is voortgekomen uit een organisch zoekresultaat.
4. Geloofwaardigheid opbouwen
We zijn allemaal geneigd om op de eerst getoonde bedrijven te klikken binnen Google. Daarnaast wordt een hogere ranking binnen een zoekmachine geassocieerd met geloofwaardigheid op het gebied van de zoekterm. Wanneer je zelf gaat zoeken is de kans klein dat je bij jouw zoekopdracht op een bedrijf klikt dat op de tweede pagina staat laat staan een bedrijf dat op de tiende pagina staat.
5. Zoekmachineoptimalisatie verbetert je website
Wanneer je aan de slag gaat met SEO zal je je aan de SEO richtlijnen gaan houden bij het schrijven van teksten. Dit zorgt ervoor dat jouw website verbeterd. Daarnaast is het zo dat SEO niet eindigt tenzij de richtlijnen volledig veranderen. Dat houd in dat wanneer je hierin investeert je dit over een bepaalde tijd ook terugverdiend terwijl je bij het adverteren direct resultaat hebt, maar wanneer je hiermee stopt ook direct verdwijnt.
Nog even alles op een rij
-
Populariteit van de zoekmachines is groter dan ooit wat betekend dat hier veel (potentiële) klanten te vinden zijn.
-
Zichtbaar voor jou (potentiële) klant in een vroeg stadium van het aankoopproces. SEO is gratis.
-
Geloofwaardigheid opbouwen door op de eerste pagina van Google te eindigen.
-
Zoekmachineoptimalisatie draagt bij aan het verbeteren van jouw website.
Volgens ons zijn dit de vijf grootste voordelen, maar er zijn er nog veel meer. Na dit artikel is er geen reden meer om als maakbedrijf te denken dat dit een ver-van-je bed-show moet blijven. Ook voor jou gaat het zijn vruchten afwerpen!