Erop vertrouwen dat een klant spontaan binnen komt lopen met een flinke order is een manier om je bedrijf overeind te houden. Maar tijden veranderen, ook in de maakindustrie. Er komt vaker een moment waarbij offertes en orders niet aan komen waaien. Onderzoeken wijzen uit dat je tussen de vijf en acht contactmomenten moet hebben voordat een potentiële klant ook daadwerkelijk de drempel over stapt. We geven je graag tips voor een originele en vooral authentieke leadopvolging!
Authentiek, dat is wat ons betreft het toverwoord voor leadopvolging. Persoonlijk contact is ook anno nu nog steeds waardevol. Of je een extern bureau inhuurt om jouw verhaal te laten vertellen of dat je als salesverantwoordelijke zelf een gesprek aangaat over wat je echt kunt betekenen voor die potentiële klant… daarin zit zeker een verschil.
Dat betekent wel dat leadopvolging veel tijd kost. Zeker als je ‘sales en marketing’ als neventaak hebt, misschien wel naast je functie als directeur of bedrijfsleider. Online tools kunnen de benadering van klanten wel makkelijker maken.
Zo maken wij bijvoorbeeld gebruik van Leadinfo. Deze tool plaatsen wij op je website en elke dag krijg je een overzicht van welke zakelijke websitebezoekers jouw site hebben bezocht. Inclusief de contactgegevens, waaronder LinkedIn-profielen. Overigens is dit ook interessant voor je huidige klantenbestand! Welke diensten bezoeken zij online en kun je daarop nog inspringen in je volgende gesprek?
Want leadopvolging is vooral in beeld blijven bij je klanten. Niet eenmalig, maar vaker en op verschillende kanalen, zoals LinkedIn en via e-mail. Een stappenplan kan je helpen om dit consequent te doen. De volgende simpele stappen kun je nemen om onder de aandacht te blijven:
Mocht je geen tijd hebben om deze opvolging zelf te doen, kun je met handige software contactmomenten (gedeeltelijk) automatiseren. Je hoeft dan niet bij te houden welke profielen je nog op Dag 1 moet bezoeken (dit kan automatisch) en je kunt in een handig overzicht zien welke leadscore een bedrijf heeft en aan de hand daarvan een authentieke, persoonlijke boodschap versturen.
We kunnen met je meekijken bij het schrijven van een pakkende mailing die automatisch verstuurd wordt naar bezoekers van de website. Dit kan per mail, maar ook via LinkedIn. Of een combinatie van beide. Leadinfo geeft sowieso een goed inkijkje in welke bedrijven en personen je website bekijken, waardevol genoeg om te kunnen gebruiken voor je verkoopproces. Door middel van zogeheten A/B-testen kijken we samen met jouw sales- en marketingafdeling met welke teksten en kanalen je klanten het beste bereikt.
Toch gaat er niets boven een klassiek, persoonlijk contactmoment. Dat kan een ‘koud’ belletje zijn, maar ook een persoonlijke LinkedIn-uitnodiging of mail. We helpen je graag met het vaststellen van de gewenste stappen: wie wanneer welke actie uitvoert en wat je boodschap is, zodat je telkens een eenduidig verhaal naar buiten brengt.
Wanneer start jij?
Wil je meer marketing tips? Of zelf aan de slag met andere aspecten van marketing? Lees dan onze andere blog.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief! Je krijgt maandelijks gratis kennis, tips en ontwikkelingen in je mailbox.