De markt koelt bij vele maakbedrijven af. Er zijn minder nieuwe aanvragen en de toekomst voorspelt nog niet veel beters. Voor veel ondernemers betekent dit zorgen. Het kan even schrikken zijn wanneer je bestellingen teruglopen, maar met de volgende stappen kan het ook een kans van groei met zich meebrengen.
5 must-do's voor het herstellen van je orderportefeuille.
Stap 1: Analyseer de oorzaak
Deze stap wordt door veel ondernemers overgeslagen, maar het is de eerste en meest cruciale stap. Begin bij het analyseren van de redenen achter de teruglopende orderportefeuille en ga op zoek naar laaghangend fruit (waar dat kan). Onderzoek of er veranderingen in de markt zijn. Is er een trend gaande of is het iets incidenteels? Doe onderzoek bij je huidige klanten. Door grondig onderzoek te doen, krijg je een duidelijk beeld van de oorzaken, wat de basis vormt voor je herstel.
Stap 2: Onderscheiden en aanpassen
Nadat je de oorzaak begrijpt, is het tijd om je aan te passen. Vaak kijken we snel naar nieuwe markten of nieuwe diensten, maar dit kan je juist ook concurrentievoordeel kosten. Je kunt jezelf dus beter de vraag stellen: Hoe goed sluiten mijn diensten aan op de behoeften van de doelgroep? Deze stap is uiteraard afhankelijk van de uitkomsten van stap 1. Zijn mensen niet tevreden met jouw product dan zul je het moeten aanpassen. Het kan ook zijn dat er klanten vertrokken zijn die eigenlijk niet bij jou passen. Dan wordt het tijd om jouw doelgroep nog eens goed te bekijken en naar hen te communiceren op verschillende passende manieren. Maak hierin een keuze en bepaal zo je focus.
Stap 3: Spreek je belangrijkste klanten
Het versterken van klantrelaties is van onschatbare waarde. Neem actief contact op met bestaande klanten, luister naar hun feedback en biedt mogelijke oplossingen aan. Dit helpt niet alleen bij het behouden van hun loyaliteit, maar kan ook leiden tot waardevolle nieuwe inzichten. Vraag wat je goed doet en vooral ook wat je fout doet.
Stap 4: Communiceer op de juiste kanalen met de juiste boodschap
Wanneer je achter de oorzaak van de teruglopende orders bent kun je aan de slag. Verbeter je marketing- en salesactiviteiten. Achterhaal de doelgroep en onderzoek waar ze actief zijn. Ga aan de slag met de opgedane kennis vanuit de analyse. Communiceer op de juiste kanalen met de juiste boodschap. Consistentie is hierbij van essentieel belang. Overweeg iemand verantwoordelijk te maken voor deze taak en denk erover na om tijdelijke hulp in te schakelen als je capaciteit tekortkomt.
Tip: Wil je weten of jouw boodschap aan komt en achterhalen of jouw potentiële klant je website heeft bezocht? Met deze handige tool krijg je inzicht in welke bedrijven jouw website bezoeken.
Stap 5: Voorkomen is beter
Wanneer je merkt dat je orderportefeuille herstelt, is het moment aangebroken om vooruit te kijken. Neem preventieve maatregelen waardoor je in de toekomst sneller kunt schakelen. Organiseer interne bijeenkomsten om klantengedrag en marktsentiment te bespreken. Houd marktgegevens in de gaten door nieuwsbrieven en experts te volgen op platforms zoals LinkedIn. Blijf alert op signalen en blijf voorbereid op wat er kan komen. Zorg daarnaast dat je continu investeert in je marketing en sales en niet alleen wanneer er problemen dreigen. Je moet consistent zichtbaar zijn bij jouw (potentiële) klanten.
Met deze stappen kun je niet alleen je orderportefeuille herstellen, maar ook een veerkrachtige basis opbouwen om toekomstige uitdagingen effectief aan te pakken.
Conclusie: Herstel en groei
Het ervaren van een teruglopende orderportefeuille is een onvermijdelijk aspect binnen het ondernemerschap. Maar met de juiste aanpak kan het een keerpunt zijn en kan het zorgen voor een nieuwe groei. Door diepgaande analyse, diversificatie, klantgerichtheid, innovatie en financiële planning kun je niet alleen je bedrijf stabiliseren, maar ook sterker tevoorschijn komen. Grijp deze uitdaging aan als een kans om te evolueren en je ondernemersvaardigheden verder te verfijnen.
Aan de slag!
Bij deze nodigen we je uit om deze stappen toe te passen en te ontdekken hoe je je bedrijf kunt herstellen bij een teruglopende orderportefeuille. Heb je hulp nodig? We staan klaar om je te begeleiden. Samen kunnen we groeien, zelfs te midden van uitdagingen. Neem vandaag nog contact met ons op en laten we samen aan de weg naar herstel werken!
Vond je deze blog interessant? Kijk dan ook eens bij onze andere blogs!