Wat is het werkelijke verschil tussen marketing in de maakindustrie en andere branches? In deze blog kijken we naar de verschillende marketinguitdagingen en -valkuilen binnen de maakindustrie. Hoewel de maakindustrie bekend staat om innovatie en technologische vooruitgang, loopt het nog achter op het gebied van effectieve marketing. In het verleden was marketing niet van groot belang, maar de veranderende markt en krappe arbeidsmarkt hebben de noodzaak tot verandering duidelijk gemaakt. Veel bedrijven missen het belang van marketing en weten niet goed waarom en hoe te beginnen. Tijd om daar verandering in te brengen.
De maakindustrie heeft de afgelopen jaren geslapen als het gaat om jezelf te verkopen, verkopen aan klanten en verkopen aan sollicitanten. Dat komt omdat dit voorheen voor beide eigenlijk niet nodig was. De markt ging goed en er was geen behoefte aan nieuwe klanten of orders, die kwamen vanzelf wel binnen. Deze vorm van denken is nog steeds wel bezig, maar je merkt dat ze daardoor afhankelijk zijn geworden van een aantal grote klanten. Daarnaast is de arbeidsmarkt natuurlijk enorm veranderd. Maakbedrijven hoefden eerder nooit zoveel moeite te doen om nieuwe medewerkers aan te trekken als nu. De arbeidsmarkt is enorm krap geworden. Dus bedrijven moeten er wel mee aan de slag. Het is belangrijk dat maakbedrijven het besef krijgen dat de tijd van stilstaan op het gebied van marketing echt voorbij is. Als jij nieuwe talenten of klanten wil aantrekken, dan zul jij echt beter moeten worden in een stukje marketing.
De Nederlandse maakindustrie loopt op het gebied van marketing vaak achter, maar op andere vlakken vaak enorm voor. Het is een markt die snel innoveert en veranderd. De techniek raast je voorbij als je niet bij blijft. Het is dus belangrijk dat marketeers naast marketingkennis ook technische kennis hebben. Je moet in deze branche weten waar je over praat. Veel marketingbureaus onderschatten de kennis die je nodig hebt om de maakindustrie te begrijpen en om uiteindelijk het bedrijf te verkopen als producent of werkgever. In de maakindustrie gebruiken ze bijvoorbeeld termen als omsteltijd, doorlooptijden, bepaalde materiaalsoorten of machine technieken. Als je daar nog nooit eerder van gehoord hebt en je niet begrijpt wat het inhoud is het lastig om hier iets over te schrijven. Wanneer je bijvoorbeeld niet weet wat een CNC-machine is, dan wordt het heel moeilijk om hier een bericht over te schrijven.
De maakindustrie is heel down-to-earth, ‘Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg’. Daarnaast zijn het ook bescheiden ondernemers. Wanneer je dus vanuit hun bedrijf gaat communiceren moet je weten wie je aanspreekt, je moet kennis hebben van het bedrijf zelf en van de rest van de keten. Dat maakt marketing in de maakindustrie complex. Blijf in contact met mensen op de vloer en mensen uit dezelfde branche. Kijk hoe zij te werk gaan en leer hiervan. Je moet je er vooral zelf in interesseren en de moeite nemen om je erin te verdiepen. Je moet je als marketeer in de maakindustrie aanpassen en dezelfde taal leren spreken. Doe je dit niet dan ontstaat er een mismatch.
De bescheidenheid van de ondernemer is iets moois, maar tegelijkertijd is dit ook een uitdaging. Marketing gaat er toch om hoe je de communicatie naar buiten toe op zet. Het is een uitdaging om dit goed te doen zonder schreeuwerig te worden. Want dan zegt de klant meteen: ja, ho, dat past niet bij mij. Daarnaast is het een uitdaging om marketing begrijpelijk te maken. Binnen iedere branche wordt er gebruik gemaakt van vaktermen. Deze zijn alleen vaak moeilijk te begrijpen voor mensen die niet uit deze wereld komen. De kunst is het om deze termen plat te slaan. Praat over klanten en kandidaten en laat de moeilijke termen zoals MQL's en SQL’s vooral achter je. Het is de taak van de marketeer om dit te begrijpen. Zij moeten gewoon weten waar ze aan toe zijn. Ze willen niet met allerlei moeilijke methodes aan de gang. Ze willen gewoon al die machines gevuld hebben en tegelijkertijd naamsbekendheid opbouwen, zonder hier zelf mee bezig te zijn.
Als je wilt beginnen met marketing, moet je eerst weten waarvoor je het wil doen. Wat wil je bereiken en waar wil je daarna naartoe? Hoe graag wil je dit en welk budget maak je ervoor vrij? Ga je het zelf uitvoeren of besteed je het uit? Wij adviseren om de maakbedrijven eerst te laten starten met het leggen van een basis, zoals: een koers, een website en draagvlak. De rest komt later.
Hoe je het ook wilt aanpakken, het begint altijd met de denkwijze. Je moet klant gedreven leren denken. Op dit moment wordt er nog veel gedacht vanuit het proces. Bedenk dus goed waarom je doet wat je doet. Als je dit vanuit de klant bekijkt stap je weg van het technische verhaal en kun je praten over waar je goed in bent.
Naast dat er kritisch gekeken kan worden naar de maakindustrie is er ook ruimte voor trots. De ontwikkeling is zeker op gang. Steeds meer bedrijven pakken een stukje marketing op en gaan aan de slag met hun naamsbekendheid. Daar kunnen we ons allemaal alleen maar op verheugen.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief! Je krijgt maandelijks gratis kennis, tips en ontwikkelingen in je mailbox.