Hoe herhaling Lucien Heemskerk en zijn maakbedrijf verder bracht.

Geplaats op 13 november 2023

Als iemand de kracht van herhaling heeft bewezen dan is het Lucien Heemskerk (Heemskerk Fijnmechanica) wel met zijn quote “The (He)art Of Precision!”. Het is iets wat opvalt op social media en iedere keer weer voor veel bekijks zorgt. Maar werkt het ook? En wat voor resultaat levert het voor Lucien op? We vroegen Lucien naar zijn blik op social media.

We zijn het gewoon gaan proberen

“De maakindustrie loopt, op het gebied van marketing, achter op andere branches. Wij zijn gegroeid door mond-tot-mond reclame. Nog nooit stonden we op een beurs. Mensen kennen ons van de producten die we maken. Zonder goede producten kun je als maakbedrijf niet bestaan. Wanneer je bedrijf groeit, groeit je naamsbekendheid natuurlijk ook wel wat mee. Maar tijden veranderen. Vroeger ging je naar een printshop om wat te laten printen. Nu regel je dat zelf. Hetzelfde geldt voor social media. Je kunt media-aandacht zelf regelen. Maakbedrijven gaan er nog niet mee aan de slag omdat ze vaak nog niet durven. Vaak denken ze dat ze niet interessant genoeg zijn. Wij zijn daar anders in gaan staan. We zijn het gewoon eens gaan proberen.”

Het ontstaan van “The (He)art of Precision!”

“De quote is bedacht in samenwerking met iemand uit de mediahoek. Dit is toen samen met een logo gemaakt. Hierbij houdt een robot een hart vast. In samenwerking met die quote paste het gewoon direct. Van dit logo is uiteindelijk de quote blijven hangen, die is vastgepakt en overal benoemd. Mensen herkennen het nu ook en worden direct getriggerd wanneer ze de kop tegenkomen op LinkedIn.“

“Soms kom je bij mensen en die herkennen je meteen. Ze herkennen je van internet. Vertegenwoordigers noemen de naam Heemskerk nu ook als voorbeeld. Nu heb ik daar niet direct iets aan, maar ik hoop dat er wel inkopers zijn die met hun vragen bij mij terecht komen. Dat ze aan mijn tips denken en dat mijn naam dan als eerst naar boven komt. Onze naam is, bij wijze van spreken, bekend van Groningen tot aan Maastricht. Er zijn op dit moment nog geen grote orders gevallen direct door dit, maar wie weet komt dit nog.”

“Het belangrijkste aspect van de quote is dat het blijft hangen en dat het precies raakt wat we willen doen, namelijk: het precieze werk. De quote gaat over precisie werk en dat we de producten die we maken, maken met ons hart. Ik ben er heel blij mee en mensen onthouden het.”

De functie van een herhalende quote

“Natuurlijk was het eerste doel om de naamsbekendheid van ons bedrijf te verbeteren. Het doel was om aan tafel te komen met mensen die voor jou een goede klant zijn. Om bij deze mensen aan tafel te komen moet je ervoor zorgen dat mensen weten van jouw bedrijf en dat het een goed, degelijk en modern bedrijf is. Het leuke ervan is dat mensen die ik tegenkom nu ook de quote direct herkennen. Dat is wel echt de kracht van herhaling geweest.”

 

Houd het boeiend

“Het is moeilijk om continu relevant en interessant te blijven. Ik ben natuurlijk ook geen expert. Wat is nu leuk en wanneer wordt het te veel en is het vervelend? Soms worden de posts minder gezien en de andere keer sta je ervan te kijken hoe goed iets scoort online. In het begin gaat het aantal likes heel snel, maar je merkt dat het daarna wat afvlakt en stabiel wordt. Sommige posts worden nu eenmaal minder bekeken dan andere, maar dat het gezien wordt dat is zeker.”

“Op een gegeven moment houdt de vernieuwing op. Ik kan niet continu nieuwe dingen laten zien die ik niet heb, maar soms kun je net een andere invalshoek kiezen. Vooral het technische aspect belichten, dat werkt.”

Tips voor maakbedrijven die met marketing willen starten

“Ik ben natuurlijk geen expert, maar ik weet inmiddels wel een beetje wat werkt en wat niet. Het belangrijkste is dat je zelf achter hetgeen staat dat je doet, ook online. Daarnaast heb ik nog wel een aantal tips die deze bedrijven hopelijk wat verder op weg kunnen helpen:

  • Blijf bij jezelf, doe iets wat bij jou als persoon past.
  • Doe het vanuit intrinsieke motivatie, niet omdat anderen het doen.
  • Heb niet te veel verwachtingen en geef het tijd om te groeien.”

Wil je meer weten over de "(He)art of precision"? Bekijk dan eens de website en social media van Heemskerk Fijnmechanica.

Volg het voorbeeld van Lucien en wacht niet langer met starten van jouw marketing acties. Of je nu klein of groot start, dat maakt niet uit! Weet je niet goed hoe je moet starten? Kijk dan eens bij onze andere blogs of neem contact met ons op.

Hey! Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief! Je krijgt maandelijks gratis kennis, tips en ontwikkelingen in je mailbox.