5 effectieve marketingacties voor maakbedrijven met een beperkt budget

Geplaats op 15 januari 2024 door Renee Theuws

Het is belangrijk om jezelf te onderscheiden. Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Je denkt misschien dat je veel moet besteden om op te vallen, maar ook met een beperkt budget kun je een goed begin maken. In deze blog duiken we dieper in vijf innovatieve marketingacties die je kunt inzetten met een kleiner budget. Ontdek hoe deze strategieën niet alleen kosteneffectief zijn, maar ook waardevolle resultaten opleveren.

Het belang van marketing in de maakindustrie.

In een sector waar producten en diensten vaak alleen technisch worden benaderd, kan marketing als secundair worden gezien. Echter, marketing speelt een essentiële rol in het succes van maakbedrijven. Het vergroot niet alleen de zichtbaarheid van het merk, maar heeft ook impact op de positionering, klantbetrokkenheid, vertrouwen en het creëert nieuwe zakelijke kansen.

5 budgetvriendelijke marketingacties:

1. Inzet van gratis platforms

Combineer de kracht van verschillende gratis sociale mediaplatforms om een eigen strategie te vormen. Ontdek waar jouw doelgroep actief is en benut gericht de mogelijkheden van gratis platforms zoals LinkedIn, X (Twitter), Facebook, TikTok, Instagram en Threads (een nieuw platform van de eigenaren van Facebook en Instagram wat vergelijkbaar is met Twitter).

2. Maak eigen foto- en videomateriaal

Authentieke content is populair. Gebruik dit in je voordeel. Het enige wat je hiervoor nodig hebt, is een telefoon met een goede camera functie. Loop eens rond in de werkplaats en maak foto’s en video’s van jouw productieproces. Zet productieprocessen of een eindproduct op beeld, vraag bij dit laatste wel even toestemming aan de desbetreffend klant. Natuurlijk kun je ook een fotograaf inhuren, hiervoor zal wel wat geld vrij gemaakt moeten worden. Wanneer je een fotograaf inhuurt let er dan op dat deze affiniteit heeft met techniek of dat er iemand aansluit die dit heeft. Hierdoor is er tijdens het fotograferen kennis aanwezig over wat wel en vooral ook niet interessant is op beeld. Daarnaast zijn er ook onderdelen die niet op beeld mogen, zoals specifieke producten. Dit moet je ook vooraf duidelijk hebben.

3. Micro-influencer samenwerkingen

Werk samen met micro-influencers in jouw niche. Deze influencers hebben weliswaar een kleiner bereik, maar ze hebben een zeer betrokken publiek. Dit biedt een kosteneffectieve manier om jouw merk te promoten onder een relevante doelgroep. Je hebt bijvoorbeeld ook technische micro-influencers zoals bijvoorbeeld Dirk Monster (@dcreation007), Emiel Noorlander (@thepracticalengineer) of Wil van Meeten (@wilvanmeeten).

4. Klantcases

Verzamel echte verhalen en ervaringen van klanten die de impact van jouw producten of diensten laten zien. Dit versterkt het vertrouwen en is een krachtige marketingtool die weinig tot geen kosten met zich meebrengt. Daarnaast kun je de klantcases op meerdere manieren verwerken. Zo kun je uit een artikel een quote halen die je weer op een socialmediakanaal kunt posten. Daarnaast kun je ervoor kiezen om een goed artikel te verfilmen.

5. Lokale samenwerkingen

Werk samen met lokale bedrijven of gemeenschapsorganisaties. Door lokale samenwerkingen aan te gaan, kun je je bereik vergroten zonder grote budgetten. Denk aan gezamenlijke evenementen of content die je samen ontwikkeld en naar buiten brengt. Dit kan een video zijn, een open dag met omliggende bedrijven, een techniek dag met bedrijven en scholen. Zoek elkaar op, werk samen, vergroot het bereik en spreid de kosten.

Nog even alles op een rij

Marketing hoeft niet duur te zijn. Deze acties laten zien dat met creativiteit en strategie zelfs maakbedrijven met beperkte budgetten opvallende resultaten kunnen behalen. Door slim gebruik te maken van online en offline kanalen, kunnen de marketinginspanningen geoptimaliseerd worden en een blijvende impact maken. Belangrijk is dat je achter hetgeen staat dat je naar buiten brengt en dat je vooraf onderzoek hebt gedaan naar de relevante kanalen voor jouw doelgroep. Ga dus niet meteen posten op een willekeurig kanaal, maar doe eerst onderzoek en ga dan effectief aan de slag.

Wil je meer ontdekken over het implementeren van deze of andere acties binnen jouw maakbedrijf? Lees dan onze andere blogs of neem contact met ons op.

Hey! Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief! Je krijgt maandelijks gratis kennis, tips en ontwikkelingen in je mailbox.