Dark social: de neveneffecten van social media

Geplaats op 21 augustus 2023 door Renee Theuws

In eerste instantie denk je misschien dat dit het “dark web” van social media is, maar dit is niet waar. Onder dark social vallen alle interacties met jouw content die niet inzichtelijk is in zoekmachines, automatiseringssoftware of mensen buiten die interactie.

Dark social duikt overal op. Het is een deel dat niet gecontroleerd of herleid kan worden, maar wat wel een gevolg is van jouw socialmediacampagne. In de onderstaande afbeelding wordt duidelijker wat er wordt bedoeld met dark social:

Dark social: de neveneffecten van social media

Voorbeeld:

Ik zie een leuke vacature op LinkedIn voorbijkomen. Ik klik hierop en wordt doorverwezen naar de desbetreffende website. Vervolgens deel ik deze website met een vriend via Whatsapp. Het webgedrag van deze vriend valt dan onder dark social. Het is namelijk niet te herleiden via welke weg deze bezoeker op jouw website is gekomen.

Wat is het belang van dark social?

De afgelopen jaren is de interactie via dark social alleen maar gegroeid. In 2012 onderzocht Alexi C. Madrigal dark social en concludeerde dat 69% van al het online verkeer hieronder valt. In een onderzoek van RadiumOne in 2016 bleek de 69% alweer achterhaald is dit percentage inmiddels gestegen naar 84%(!). Laat staan wat het percentage anno 2023 zal zijn. Veel campagnes die dus gemeten worden zijn gebaseerd op 16% van het totale online verkeer. Van die 16% weet je hoe ze hebben gereageerd op jouw campagne en zie je hoe ze op jouw website gekomen zijn. Mensen die via dark social op jouw website komen worden gemarkeerd als “direct verkeer”.

Wanneer je dus niet achterhaald via welke kanalen je jouw doelgroep echt bereikt mis je een kans om in een vroeg stadium in een indruk van jouw bedrijf op hen achter te laten.

Tips en Reminders

1. Traceerbare links

Ruim 94% van alle Nederlanders gebruikt Google als zoekmachine volgens onderzoek van Stormachtig. We horen vaak dat in de maakindustrie andere regels gelden, maar niets is minder waar. Ook jouw potentiële klanten in de plaatbewerking, high tech, machinebouw etc. gebruiken Google om nieuwe bedrijven te ontdekken en bestaande bedrijven te volgen.

2. Sociale deelknoppen

Voeg sociale deelknoppen toe op je website en onderaan je blogposts. Dit vergroot de kans dat bezoekers content delen via openbare kanalen, zelfs als ze het eerst via Dark Social hebben ontdekt.

Conclusie

Dark Social is een geheime plek, maar zeker geen duistere. Het is simpelweg een manier van communiceren die niet te traceren is voor jou als bedrijf. We weten dat het er is, maar we kunnen het niet precies meten. Veel online gesprekken en delingen vallen hieronder.

Dark social is eigenlijk een digitale variant van mond-tot-mondreclame. Het brengt geen extra kosten met zich mee, maar het kan wel degelijk effect hebben. Dark Social kan een sneeuwbaleffect creëren, waarbij één persoon jouw content deelt met anderen, die het op hun beurt weer delen. Voordat je het weet, heeft jouw bericht een groter bereik dan je ooit had kunnen meten.

Wat je wel kunt doen is traceerbare links in je content integreren en deel knoppen toevoegen op je website. Hierdoor kun je het verkeer zo ver mogelijk traceren.

Wil je meer leren over het optimaliseren van je online aanwezigheid? Plan dan een hier gratis gesprek in en spar met een van ons over de mogelijkheden van jouw maakbedrijf. Samen kunnen we jouw potentieel ontdekken en benutten!

Vond je deze blog interessant? Kijk dan ook eens bij onze andere blogs!

Hey! Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief! Je krijgt maandelijks gratis kennis, tips en ontwikkelingen in je mailbox.