Je productie draait al jaren goed. Met een vast klantenbestand zit er altijd wel een offerteaanvraag of orderbevestiging in de mail. Maar wat nu als je vaste klanten ineens minder bij je bestellen? Of in het slechtste geval vertrekken of failliet gaan? Om niet te afhankelijk te zijn van maar een paar klanten is het slim om ook in goede tijden proactief bezig te zijn met marketing. We geven je graag wat tips!
Wat is er mis mee als we één of twee grote klanten hebben? Waarom zou je op zoek gaan naar nieuwe klanten als het goed gaat? Dat zijn de meest gestelde vragen aan ons als marketingbureau. Toch merken we dat te afhankelijk zijn van maar enkele klanten een paar risico’s oplevert:
Als je voor de helft of meer van je omzet afhankelijk bent van maar één of twee grote klanten, bedenk dan eens wat het effect is als een klant vertrekt of wegvalt. Dit heeft een enorme impact op je bedrijf.
Vaak bepalen grote klanten ook hoe je je productie inricht (levertijden, planning, inkoop). Dat geeft zekerheid, maar daarmee verlies je ook flexibiliteit en je eigen identiteit.
Het geeft een veilig gevoel (vaak zijn je vaste kosten gedekt door die grote klant), maar soms verval je daardoor ook in een slaapstand. Want de noodzaak om niet alleen in maar ook aan je bedrijf te werken verdwijnt.
Dit wil niet zeggen dat je meteen afscheid moet nemen van die grote, trouwe klant! Maar spreiding in je klantenbestand zorgt voor een gezondere situatie. Vaak worden wij als marketingbureau gebeld als er ‘paniek’ is: opeens geen orders meer. Toch kan het slim zijn om al eerder aan de slag te gaan met je marketing. Wij doorlopen daarbij altijd 3 stappen:
Het belangrijkste is en blijft dat marketing niet alleen ingezet wordt voor het vinden en binden van nieuwe klanten, maar ook zeker belangrijk is om in contact te blijven met je huidige klanten. Hoe mooi zou het zijn als bestaande, kleine, klanten uiteindelijk de weg vinden naar de top van de piramide, naast die één of twee dominante klanten?!
Met als doel om de top van die klantpiramide wat breder te maken en minder afhankelijk te zijn van één of enkele grote klanten. Een beter klantenbestand betekent stabiliteit en rust! Oftewel: ruimte om te ondernemen.
Heb je hulp nodig bij het in kaart brengen van je klantenbestand? Of wil je eens sparren over je ideale klant? Wij gaan graag met je zitten!
Schrijf je in voor de nieuwsbrief! Je krijgt maandelijks gratis kennis, tips en ontwikkelingen in je mailbox.