B2B Leadgeneratie: maak van marketing een machine

Geplaats op 4 april 2024 door Renee Theuws

Marketing is al lang niet meer alleen gericht op het vergroten van naamsbekendheid, maar draait steeds vaker om het efficiënt genereren van kwalitatieve leads. Het is voor maakbedrijven dus van belang om de functie en kracht van (geautomatiseerde) B2B leadgeneratie te herkennen om voorop te blijven lopen. In deze blog gaan we dieper in op het belang van deze strategie en hoe het jouw marketinginspanningen kan verbeteren.

Wat is geautomatiseerde B2B leadgeneratie, en waarom is het belangrijk?

Geautomatiseerde leadgeneratie maakt gebruik van technologie om het proces van het identificeren van potentiële klanten te vereenvoudigen en te stroomlijnen. Dit is essentieel voor maakbedrijven, omdat het hen in staat stelt om op een effectieve manier hun doelgroep te bereiken, tijd en middelen te besparen en conversieratio's te verhogen. Door taken zoals het scoren van leads en follow-up te automatiseren, kunnen bedrijven zich vooral richten op het opbouwen van relaties met de leads die het meest waarschijnlijk klant zullen worden. Daarnaast kunnen bedrijven zich hierdoor ook meer focussen op interne projecten, zoals: procesverbeteringen, kwaliteitsverbeteringen, robotisering en hun mensen.

Zelf starten met geautomatiseerde leadgeneratie

1. Definieer de ideale klant:

Stel duidelijk de kenmerken vast van de ideale klanten om ervoor te zorgen dat leadgeneratie-inspanningen gericht en effectief zijn.

2. Creëer aantrekkelijke content:

Ontwikkel waardevolle content die de pijnpunten en uitdagingen van de doelgroep aanpakt en hen naar de website trekt. Wanneer je een tool als Leadinfo hebt draaien achter je website kun je vanuit daar zien wie er geïnteresseerd zijn in de content en het bedrijf.

3. Kies de juiste tools:

Investeer in een marketingautomatiseringsplatform dat aansluit bij de bedrijfsdoelstellingen en het budget. Een voorbeeld van een veelgebruikte tool is Leadinfo. Met Leadinfo kunnen websitebezoekers direct worden geïdentificeerd en hun gedrag op de website kan worden gevolgd, ook kunnen bezoekers automatisch opgevolgd worden via mail of LinkedIn.

4. Verwerk leadformulieren:

Plaats op diverse webpagina’s leadformulieren om contactgegevens te verzamelen van geïnteresseerde bezoekers. Voorbeelden hiervan zijn: contactformulieren, offerte aanvraag, inschrijving voor de nieuwsbrief, aanvraag van een download.

5. Gebruik leadscoring:

Rangschik leads op basis van betrokkenheid, waarbij degenen met de hoogste kans op conversie prioriteit krijgen. Hierdoor wordt focus aangebracht binnen de leads.

6. Automatiseer de follow-up:

Ontwikkel geautomatiseerde e-mailworkflows om leads warm te houden en verder door de sales funnel te leiden. Door dit te automatiseren, wordt tijd bespaard en wordt gezorgd voor een consistente benadering. Daarnaast is het mogelijk om regels te verwerken binnen de meeste programma's. Dit zorgt ervoor dat de juiste mail wordt ontvangen en dat de tool deze mails alleen tijdens werktijden verzendt.

7. Analyseer en stel bij:

Houd dagelijks de gegevens en prestaties bij en pas aan waar nodig om de te verbeteren.

Tips voor geautomatiseerde leadgeneratie

  • Focus op het genereren van hoogwaardige leads die waarschijnlijker zijn om te converteren, in plaats van een brede net uit te werpen.

  • Pas berichten en content aan om continu aan te sluiten bij de specifieke behoeften en interesses van de doelgroep.

  • Zorg ervoor dat aan de wetten en regelgeving omtrent gegevensbescherming, zoals de AVG/GDPR, wordt voldaan bij het verzamelen en opslaan van klantinformatie.

Door het omarmen van geautomatiseerde B2B leadgeneratie en het creëren van een eigen marketing machine, kunnen maakbedrijven marketingprocessen stroomlijnen, meer gekwalificeerde leads genereren en uiteindelijk de omzet verhogen. Daarnaast kun je door een deel van het proces te automatiseren ook nog een hoop tijd besparen, tijd die je nodig hebt om je productie op gang te houden.

Wil je weten of B2B leadgeneratie geschikt is voor jouw maakbedrijf? Neem dan contact met ons op of plan een gratis adviesgesprek in.

Mocht je nu zelf aan de slag willen met marketing? Kijk dan eens bij onze andere blogs.

Hey! Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief! Je krijgt maandelijks gratis kennis, tips en ontwikkelingen in je mailbox.