Account Based Marketing in de maakindustrie

Geplaats op 26 februari 2024 door Renee Theuws
Afbeelding symboliseert Account Based Marketing expertise voor maakbedrijven

Maakbedrijven denken vaak dat online marketing alleen bedoeld is voor een groot publiek. Maar is dat terecht? Je bereikt veel mensen, maar bereik je ook de juiste mensen? Met alle moderne tools kun je, ook met online marketing, heel specifiek een bepaald segment, groep bedrijven of één bedrijf targeten. Dit noemen we Account Based Marketing (ABM). Een methode waarbij personalisatie en een gerichte benadering centraal staan. Hierdoor zijn bedrijven in staat om nauwkeurig en effectief met specifieke doelgroepen te communiceren. In deze blog zoomen we in op Account Based Marketing is, wat de voordelen zijn en wat het verschil is met marketing die je gewend bent.

Wat is Account Based Marketing?

Bij Account Based Marketing ligt de focus op hele specifieke individuen of bedrijven in plaats van een brede doelgroep. Hierbij is het van essentieel belang dat je goed in kaart brengt wie je wil benaderen en wat hun behoeftes zijn zodat je hierop kunt inspelen. De nadruk wordt gelegd op het opbouwen van sterke relaties met specifieke accounts, wat de kans op betrokkenheid, conversie en uiteindelijk loyaliteit vergroot. Binnen ABM heb je drie verschillende soorten:

  • One-to-many: Hierbij ga je op marktspecifiek niveau aan de slag. Je target bedrijven binnen dezelfde branche.

  • One-to-few: Hier selecteer je 5 tot 10 top potentials. Je maakt hiervoor content op maat.

  • One-to-one: De naam zegt het eigenlijk al, maar bij deze vorm target je één bedrijf. Je maakt dus specifieke content voor dit ene bedrijf en sluit de andere uit.

Voordelen van Account Based Marketing

  • Gerichte Communicatie: Bedrijven zijn in staat om gerichte boodschappen te creëren die perfect aansluiten bij de behoeften van specifieke accounts. Hierdoor wordt de kans op betrokkenheid en conversie vergroot. Als voorbeeld kun je denken aan LinkedInAds, waarbij je specifiek kunt targeten op de verschillende niveaus binnen ABM.
  • Verbeterde ROI: Door de focus op specifieke (potentiële) klanten kunnen marketinguitgaven efficiënter worden ingezet.
  • Sterkere Klantrelaties: ABM bevordert gepersonaliseerde relaties met klanten. Dit komt doordat de marketinginspanningen specifiek zijn afgestemd op de unieke behoeften en uitdagingen van individuele klanten.

Account Based Marketing vs. traditionele online marketing

Het grootste verschil tussen ABM en traditionele online marketing ligt in de focus en aanpak. Traditionele online marketing richt zich op een brede doelgroep, waarbij één boodschap wordt verspreid naar een groot aantal mensen. In tegenstelling benadrukt ABM de individuele (potentiële) klant en creëert het aangepaste content en campagnes die zijn toegespitst op de specifieke behoeften van elke (potentiële) klant. De keuze is afhankelijk van specifieke doelen die jouw maakbedrijf heeft met marketing.

Voorbeeld 1

Een gereedschap leverancier heeft te maken met verbruiksproducten. Deze producten worden regelmatig in kleine aantallen opnieuw gekocht. Zij hebben als bedrijf dus relatief gezien veel klanten nodig om omzet te genereren. Als OEM-er of Jobber heb je vaak behoefte aan een hoge aantal orders, bij verschillende type bedrijven. Je wilt dus een grote doelgroep aanspreken waarbij je veel orders kunt wegzetten. In dit geval is een traditionele online marketing aanpak geschikt.

Voorbeeld 2

Als machinebouwer waarbij aan één order bedacht, ge-engineerd, geproduceerd en geassembleerd moet worden heb je te maken met grotere orderwaardes. Hierbij heb je minder klanten nodig en kun je meer aandacht besteden aan één prospect. Je hebt dan als toeleverancier vaak meer behoefte aan een wederzijdse samenwerking, een langere klantrelatie waarbij je gezamenlijk optrekt. Hier heb je er geen duizenden van nodig, als de kwaliteit maar goed is. Je kunt dus veel meer tijd en aandacht besteden aan het aantrekken van één kwalitatieve goede relatie bij dat ene bedrijf. In dit soort gevallen kun je het best kiezen voor Account Based Marketing.

Vergelijking van Account Based Marketing in de maakindustrie en traditionele online marketing

Conclusie

Of je nu kiest voor ABM of traditionele online marketing, er is geen goed of fout. Kijk vooral goed naar wat het doel is van jouw marketingacties. Wil je meer zichtbaar zijn of wil je specifieke klanten binnenhalen? Maak op basis hiervan de keuze voor jouw marketingstrategie. Account Based Marketing is een waardevolle aanpak om de banden met specifieke klanten te versterken en de efficiëntie van marketinginspanningen te vergroten. Door te verschuiven van een brede naar een gerichte benadering, kun je je als maakbedrijf onderscheiden. Wil je meer weten over hoe je zelf met Account Based Marketing aan de slag kunt? In onze volgende blog leggen we het je uit!

Hey! Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief! Je krijgt maandelijks gratis kennis, tips en ontwikkelingen in je mailbox.