In 8 stappen zelf aan de slag met SEO

Geplaats op 6 april 2023 door Renee Theuws

SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie, is een belangrijk onderdeel van online marketing en kan helpen om meer bezoekers naar je website te trekken. Het kan echter een uitdaging zijn om te beginnen als je niet weet waar je moet beginnen. In deze blog delen we 8 eenvoudige stappen die je kunt volgen om zelf aan de slag te gaan met SEO. Of je nu een beginner bent of al enige ervaring hebt met SEO, deze stappen zullen je helpen om een solide basis te leggen voor jouw SEO-strategie.

Nog even in het kort: Wat is SEO?

De letterlijke definitie van SEO is Search Engine Optimazation, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Deze vorm van optimalisatie omvat alles wat je kunt doen om te zorgen dat jouw website zo hoog mogelijk getoond wordt in de organische zoekresultaten. Organische zoekresultaten zijn de niet-geadverteerde resultaten. In Nederland wordt voornamelijk Google gebruikt, maar er zijn ook andere zoekmachines, denk hierbij aan Yahoo, Bing, DuckDuckGo.

Enkele begrippen die je helpen bij het beter begrijpen van SEO:

  • Ranking
    De volgorde waarop de zoekresultaten worden weergegeven. De ranking geeft de positie van een webpagina in de zoekmachine aan.

  • Zoekwoorden (keywords)
    Woorden of woordcombinaties waarop gezocht wordt. Deze woorden beschrijven de webpagina. Zoekmachines maken gebruik van keywords om zo zoekresultaten aan pagina’s te koppelen.

  • Backlinks
    Backlinks zijn links van externe website naar jouw website. Door te verwijzen naar een andere website zeg je eigenlijk dat je de andere website vertrouwd. Backlinks worden door zoekmachines gezien als aanbevelingen.

Hoe start ik met SEO?

  • Welke stappen zet je nu als eerste en waar moet je op letten? We vertellen je het hieronder in 8 stappen. Heb je deze 8 stappen toegepast dan heb jij succesvol de eerste hand gelegd aan jouw zoekmachineoptimalisatie.

1. Welke zoekwoorden zijn relevant voor mij?

Voordat je kan starten met SEO moet je weten op welke zoekwoorden (keywords) je de focus wil leggen. Wees hier zo specifiek mogelijk in! Denk aan de slagzin ‘focus je op alles, dan focus je op niks’. Om doelgericht met SEO aan de slag te gaan zul je eerst een strategie moeten hebben staan. Dit is de basis voor iedere campagne. Zoekwoorden zijn woorden of woordcombinaties waarop jouw potentiële klant jouw maakbedrijf kan vinden.

Hierbij zijn 3 zaken belangrijk:
  1. Controleer of het zoekwoord vaak gezocht wordt in de zoekmachine, hieronder is te lezen waar en hoe je dit kan opzoeken.
  2. Controleer hoe hoog de concurrentie is op dit zoekwoord. Hoe minder concurrentie, hoe makkelijker er op geranked kan worden.
  3. Controleer of het zoekwoord echt relevant is voor jouw product. Voorbeeld: wanneer iemand zoekt op ‘zagen hout’ kan hij zowel op zoek zijn naar nieuwe zaagbladen voor zijn houtbewerkingsmachine, als voor de beste manier Om thuis zijn hout te zagen voor het tuinhuisje wat hij al zo lang wilde. Het gaat om relevantie en daarvoor is focus essentieel.

2. Onderzoek de zoekwoorden

In de zoekwoordplanner van Google Ads kun je het zoekvolume en het concurrentieniveau van jouw zoekwoord (keyword) vinden. Deze zoekwoordplanner geeft jou hierna ook vergelijkbare zoekwoorden. Ben specifiek in jouw zoekwoorden zodat je alleen de doelgroep aantrekt die opzoek is naar jou. Bij algemene zoekwoorden is de concurrentie vaak te hoog en eindigt jouw pagina niet in de top 3.

Uit onderzoek van Backlinko is gebleken dat 27,6% van de zoekers op het eerste organische zoekresultaat in Google klikt. Het tweede resultaat trekt 15,8% aan en her derde resultaat is goed voor nog maar 11%. Vanaf plaats 6 is de CTR (Click Through Rate) nog minder dan 5%.

3. Pas het belangrijkste zoekwoord toe in de tekst

Dit zoekwoord gebruik je gemiddeld 5x in een webtekst. De belangrijkste plek waar dit zoekwoord moet staan is in je H1 en H2 koppen. De H1 kop is de belangrijkste in een tekst, de titel. Een H2 kop is vaak een tussenkop. Google ziet een H1 kop als belangrijker dan een H2 kop en een H2 kop weer belangrijker dan een H3 kop. Gebruik ook synoniemen van het zoekwoord zodat het artikel leesbaar blijft. Wanneer een zoekwoord te vaak gebruikt wordt kan het artikel door de zoekmachines gezien worden als spam.

4. De title tag en meta omschrijving

De meta omschrijving is een beknopte samenvatting van de webpagina. Samen met de URL en meta titel vormt dit de snippet. Een snippet is het deel dat Google aan zoekers laat zien. Het moet dus bezoekers naar jouw website trekken, maar ook wat vertellen over wat de zoeker kan verwachten. Het is van belang dat je jouw zoekwoord zo ver mogelijk voorin de tekst plaatst.

5. URL Slug

De URL moet leesbaar zijn maar ook iets vertellen over de pagina. Verwijder bijwoorden als ‘en’, ‘of’ en ‘een’. Vaak wordt de slug (het stukje tekst in de URL na ‘/’) automatisch ingevuld. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de pagina titel. Vergeet deze dus niet nog aan te passen.

6. Afbeeldingen

Pas de Alt-tag van de afbeeldingen aan. Dit is de titel van de afbeelding. Dit geeft de zoekmachine de mogelijkheid om te lezen wat er op de afbeelding staat. Daarnaast kan dit slechtziende helpen de afbeelding te begrijpen doordat zij deze tag kunnen laten voorlezen.

De naam van de afbeelding sla je ook op volgens een standaard manier. Je gebruikt hierbij tussen ieder woord een midden streepje. Google leest midden streepjes namelijk als spaties.

Voorbeeld:
Logo-bedrijf.jpg leest Google als ‘Logo bedrijf’.
Logo_bedrijf.jpg leest Google als ‘Logobedrijf’.

7. Techniek

De laadsnelheid van jouw website en pagina’s is cruciaal. Jouw bezoekers zullen sneller afhaken wanneer de website een lange laadtijd heeft, maar ook voor Google is dit een prioriteit.

Wanneer jouw pagina een te lange laadtijd heeft geeft Google deze website minpunten. Iets wat makkelijk is aan te passen en bijdraagt aan de laadsnelheid is het comprimeren van grote afbeeldingen naar kleiner. Dit kun je doen door bijvoorbeeld gebruik te maken van de website TinyPNG.

De optimale laadsnelheid voor een website is 2 seconden. De laadtijd van jouw website kun je meten via Google Pagespeed Insights of GT Metrix.

8. Linkbuilding

Bij linkbuilding wordt er gekeken naar off-page en on-page links. Off-page links zijn externe links naar een website om de autoriteit te verbeteren. Google ziet elke externe link die verwijst naar jouw website als een aanbeveling. Hierbij is het belangrijk dat deze links afkomstig zijn van een uniek, relevant en kwalitatief domein.

Uniek: Er zijn geen andere links die vanuit van hetzelfde IP-adres naar jouw website linken.
Relevant: Jouw website en de externe website kunnen met elkaar in verband worden gebracht.
Kwalitatief: De externe website wordt zelf door Google als autoriteit gezien.

Naast off-page is het ook belangrijk dat er on-page links (interne links) verwerkt worden. Zorg dus dat je altijd minimaal één interne link plaatst per pagina. Zorg er wel voor dat alle links waarnaar je verwijst ook echt werkzaam zijn. Een dode link kan namelijk juist weer schadelijk zijn voor jouw website. Met een dode link bedoelen we een link die op een 404 pagina eindigt. Controleer dus met enige regelmaat of al deze links nog werken.

Nog even alles op een rijtje

De eerste stappen richting zoekmachineoptimalisatie zijn gemakkelijk te zetten. Hiervoor moet je eerst onderzoeken wat goede zoekwoorden zijn om op gevonden te worden (te ranken). Wanneer je jouw belangrijkste zoekwoord hebt bepaald ga je deze op verschillende plaatsen in de webpagina toevoegen. Voeg het zoekwoord toe op de volgende plaatsen:

  • De pagina-titel (H1)
  • Title tag
  • Meta-omschrijving
  • URL
  • Alt-tag van afbeeldingen

Hey! Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief! Je krijgt maandelijks gratis kennis, tips en ontwikkelingen in je mailbox.