6 tips om jouw SEO-strategie naar een hoger level te tillen

Geplaats op 6 april 2023 door Renee Theuws

Als je werkzaam bent in de maakindustrie, weet je als geen ander hoe belangrijk het is om op te vallen tussen de concurrentie. Een sterke SEO-strategie kan hierbij van onschatbare waarde zijn. In deze blog zullen we zes waardevolle tips delen om jouw SEO-strategie in de maakindustrie te verbeteren en ervoor te zorgen dat je beter gevonden wordt door potentiële klanten. Of je nu nieuw bent in de wereld van SEO of al ervaring hebt, deze tips zullen je helpen om je online zichtbaarheid te vergroten en je bedrijf te laten groeien. Laten we beginnen!

Drie peilers

Een SEO-strategie is opgebouwd uit drie pilaren, namelijk:

  1. Inhoud (Content)

  2. Gebruiksvriendelijkheid

  3. Technologie

In deze blog geven we je tips hoe je op het gebied van deze drie pijlers al het een en ander kan aanpassen om zo een pro te worden in SEO. Beginnend bij de eerste peiler....

1. Inhoud (Content)

Hoe je SEO geschikte teksten schrijft voor websites heb je al kunnen lezen in onze vorige blog. Waarom behandelen we dit dan ook weer in deze blog? Nou we willen dit keer focussen op hoe dit nog verder verbeterd kan worden. Voor de korte, maar zeker ook lange termijn. Hoe kies je nu onderwerpen uit voor een blog of hoe zorg je ervoor dat de teksten bezoekers naar jouw website blijven leiden?

Tip 1 — Zorg voor passende content bij jouw doelgroep

Voldoen aan de behoefte van de bezoeker doe je door simpelweg de juiste content te plaatsen. Plaats content die aansluit bij de wensen en behoeften van jouw doelgroep. Dus als jij weet waar jouw doelgroep behoefte aan heeft dan kun je dit integreren in jouw webteksten. Heb jij moeite met het achterhalen van jouw doelgroep? Of weet je wel wie het zijn, maar niet wat ze willen? Dan is ons Vizier voor Klanten misschien wel iets voor jou.

Tip 2 — Update je bestaande content

De zoekmachines willen ervoor zorgen dat de zoekers de meest relevante webpagina’s te zien krijgen. Dit betekent dus ook dat recente pagina’s sneller getoond worden dan de verouderde. Het is daarom van belang om de blogs twee keer per jaar te updaten. Hierdoor blijft de content op deze pagina’s interessant. Tijdens zo een update is het niet nodig om de volledige tekst aan te passen. Enkele wijzigingen in de Alt-tags of meta-omschrijving is al voldoende.

2. Gebruiksvriendelijkheid

Je website moet een genot zijn om te gebruiken. Hierin zijn zowel gebruiksvriendelijkheid als uitstraling een belangrijke factor. Je website is het visitekaartje van je bedrijf. Zorg ervoor dat het een weerspiegeling is van je maakbedrijf.

Tip 3 — Zorg voor een passend webdesign

We gaan geen advies geven over grafisch design. Dit is namelijk een kwestie van smaak en een design is daarnaast enorm tijdgebonden. De tips die we je vandaag zouden geven kunnen morgen alweer achterhaald zijn. Je kan gaan voor een “tijdloos” design. Dit is een veilige keuze en gaat langer mee dan een website die ontworpen is naar aanleiding van een trend, maar of dit ook de juiste keuze is voor jouw maakbedrijf laten we aan jou over. Het is bij een design belangrijk dat het up-to-date is. Zowel het algemene design als de foto’s die je gebruikt op jouw website. De foto’s die je gebruikt op je website moeten een weerspiegeling zijn van jouw bedrijf. Let wel op met het design. Dit mag nooit ten koste van de gebruiksvriendelijkheid gaan.

Tip 4 — Maak een SEO-vriendelijke URL-structuur

Gebruiksvriendelijkheid is ten opzichte van een webdesign juist enorm tijdloos. Zorg ervoor dat je navigatiestructuur van je website duidelijk is. Denk hierbij ook aan de vraag van de klant.
Een SEO vriendelijke URL-structuur zorgt ervoor dat jouw pagina’s zo dicht mogelijk bij de stam van je domeinnaam staan. Bij ons is de stam: maaketing.nl. Bij bijvoorbeeld een blogpagina komt het er dan dus zo uit te zien: maaketing.nl/blog. Hoe dichter de pagina’s bij de stam staan, hoe belangrijker de zoekmachine deze pagina vindt.

3. Technologie

We hebben in de voorgaande blog al een klein stukje technologie behandeld, maar als je beter wilt scoren binnen de zoekmachines valt er qua technologie vrijwel altijd meer te verbeteren.

Tip 5 — Verbeter de laadtijd van je website

Hoe sneller je website hoe beter. Een snelle laadtijd is niet alleen fijn voor de bezoekers, maar ook Google rankt deze hoger. In onze vorige blog benoemde we al dat grote afbeeldingen of video’s kunnen zorgen voor een langere laadtijd. Je kunt deze verkleinen via bijvoorbeeld TinyPNG. Wat je ook zou kunnen doen is lazy loading inschakelen. Hierdoor laadt de website de afbeeldingen pas wanneer deze in beeld komen. Weet je nu niet wat de laadtijd van jouw website is? Via PageSpeed Insights kun je gemakkelijk inzien wat de snelheid van je website is. Zit je in de rode zone? Vraag dan je websitebouwer om de websitesnelheid te verbeteren of vraag het ons. We kijken graag met je mee!

Tip 6 — Test je website en content op mobielvriendelijkheid

Mobiele apparaten veroveren in een rap tempo de wereld, maar toch zie je nog te vaak dat een website niet volledig geoptimaliseerd is voor mobiele gebruikers. Het zal je ondertussen niet meer verassen, maar ook de zoekmachines beoordelen jouw website en content op mobielvriendelijkheid. De manier waarop de website zich aanpast aan verschillende formaten zoals, mobiel, desktop of tablet heeft invloed op je SEO. Een website die goed meebeweegt in alle formaten is een responsive design. Google zou Google niet zijn als zij niet ook een tool hadden waarmee je kan meten hoe responsive jouw webdesign is en wat je verbeterpunten zijn. Check hier hoe mobielvriendelijk jouw website is.

Nog even alles op een rijtje

Nu weet je dat SEO verder gaat dan alleen basisregels. Je moet met name denken aan de lezer van jouw teksten. De SEO-strategie van jouw website kun je indelen in drie pilaren, namelijk: Inhoud, Gebruiksvriendelijkheid en Technologie. In deze blog hebben we je enkele tips gegeven. Hieronder vatten we ze nog even kort voor je samen:

Inhoud (Content)

  • Schrijf passende content voor jouw doelgroep
  • Houd je huidige content up-to-date

Gebruiksvriendelijkheid

  • Kies een passend webdesign
  • Zorg dat jouw website een SEO-vriendelijke URL structuur heeft

Technologie

  • Verbeter de laadtijd van jouw website
  • Zorg ervoor dat je website mobielvriendelijk is

In de vorige blog tikte we al een paar onderdelen licht aan, maar door de tips uit deze blog mee te nemen zorg je ervoor dat de gebruikerservaring aanzienlijk verbetert. Hierdoor zullen gebruikers met meer plezier op jouw website rondkijken.

Hey! Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief! Je krijgt maandelijks gratis kennis, tips en ontwikkelingen in je mailbox.