Wordt 2025 het jaar waarin AI de industriële marketing volledig over gaat nemen of blijft een persoonlijke aanpak van je contentmarketing je belangrijkste wapen? Het jaar is net begonnen, dus tijd om de trends voor 2025 op een rij te zetten voor je.
Januari is een prima maand om even terug te blikken op je marketing- en verkoopacties van vorig jaar en te bedenken hoe je in 2025 meer klanten aan kunt trekken. Dat begint altijd met uitzoeken welke klanten het beste bij jou en jouw aanbod passen. Des te specifieker je doelgroep is, des te beter je je industriële marketing kunt afstemmen.
Daarbij speelt AI of misschien beter gezegd ChatGPT, steeds vaker een rol in de maakindustrie. Voor het genereren van een bijpassende foto bij een blog of post op LinkedIn, maar ook voor de ondersteuning bij het maken van content. Het kan je zeker tijd besparen, maar denk wel goed na over wat deze tools voor je kunnen betekenen.
Voor het genereren van teksten en bijpassende foto’s kunnen ChatGPT en AI-tools prima werken om je industriële marketing relatief makkelijk een boost te geven. Maar helemaal origineel is het niet. We schreven eerder een post over het goed gebruiken van ChatGPT met de beste tips om een eigen draai te geven aan de teksten.
Daarnaast is het ook belangrijk om de teksten van ChatGPT inhoudelijk te controleren. Dit is prima te doen zolang je kennis hebt van de materie, maar als je ChatGPT gebruikt voor het genereren van content over vakgebieden waar je minder kennis van hebt, wordt dat wat anders. Dus: valideer de output van ChatGPT en weet de beperkingen.
Wat AI-tools goed doen is werk uit handen nemen. Dat is ook wat LeadInfo voor je kan doen. Deze software houdt niet alleen bij welke bedrijven jouw website bezoeken (je potentiële leads), maar kan ook automatisch mails sturen naar de leads, zodat de eerste (koude) stappen van je verkoopmarketing geautomatiseerd zijn.
De trend die al in 2024 begon en nu doorzet, is het gebruik van video’s en niet meer alleen ter illustratie van je tekstuele content maar als losstaand bericht. De generatie Gen Z (geboren tussen 1995 en 2010) gebruikt voor het zoeken van interessante content TikTok zelfs vaker dan Google. Die trend dat mensen bewegend beeld zoeken bij zoekopdrachten wordt elk jaar groter.
Bijna elk socialmediaplatform heeft inmiddels mogelijkheden voor video’s. Instagram kent Reels; een korte video op je Instagram-kanaal. TikTok is misschien wel het bekendste kanaal dat helemaal draait op korte video’s. Relatief nieuw zijn de YouTube-shorts; korte video’s van maximaal drie minuten, staand gefilmd. Ook op LinkedIn worden steeds vaker video’s geplaatst en bekeken. Dat kon tot voor kort alleen in een liggende videostand, maar het platform heeft Video Tab gelanceerd waarbij je makkelijk staande video’s kunt maken die snel door je doelgroep bekeken kunnen worden.
Wat vooral belangrijk is: volg niet alle trends blindelings, maar kijk vooral naar wat er past bij jouw maakbedrijf en jouw doelgroep. En misschien wel de belangrijkste tip, kom in actie! Probeer een video uit, maak een paar posts met ChatGPT, laat zien dat je er bent en wat je te bieden hebt aan je (potentiële) klanten.
Kun je nog wel wat hulp gebruiken bij het opzetten van een passende marketingstrategie, neem contact op en wij helpen je graag op weg in 2025.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief! Je krijgt maandelijks gratis kennis, tips en ontwikkelingen in je mailbox.