Je maakbedrijf groeit en dus ben je op zoek naar een nieuwe collega. Of gaat die ervaren medewerker bijna met pensioen? Wat er ook speelt, er zijn momenten dat je vacatures hebt en vol in moet zetten op werving en selectie. In veel maakbedrijven komt dat vaak neer op een collega die dat ‘erbij’ gaat doen. Het is dan verleidelijk om werving en selectie uit te besteden aan recruiters. Wij zetten graag de voor- en nadelen van recruitmentbureaus versus zelf bouwen aan Employer Branding op een rij.
Soms is het vertrek van een collega ruim van tevoren aangekondigd, zoals bij een pensioen, maar vaak valt een vertrek rauw op je dak. Daarom is het zaak om niet alleen op het moment dat er een vacature ontstaat, maar al eerder te werken aan je werkgeversmerk.
Employer Branding is niet alleen belangrijk bij het werven van nieuwe, maar ook behouden, boeien en binden, van huidige medewerkers. Je werkgeversmerk is persoonlijk en bepaalt hoe jouw bedrijf overkomt. Het opbouwen kost even wat tijd, maar dan profiteer je er lang van. Door de juiste kanalen te kiezen en aantrekkelijke content aan te bieden valt jouw bedrijf op tussen de concurrenten.
Dat gaat verder dan alleen een vacature online zetten of af en toe een post op LinkedIn. Dit betekent het opbouwen van een goed beeld van jouw bedrijf. Dat kost energie, maar ook het inhuren van een recruiter kost tijd. Een recruiter heeft de tijd nodig om jouw bedrijf goed te leren kennen, een passend profiel en vacature op te stellen en daarna het wervingstraject te starten. Reken ook daarvoor op een paar weken tot maanden.
Een recruiter helpt je bedrijf bij het vinden van een juiste kandidaat. Hij of zij stelt de vacature op, beoordeelt de binnenkomende reacties en onderhoudt het contact met kandidaten, voert gesprekken en onderhandelt over de arbeidsvoorwaarden. Dat scheelt jezelf een hoop werk, maar de recruiter heeft nog steeds jouw input nodig. Dus ook daarvoor zijn gesprekken nodig en wordt er input van jouw kant als werkgever gevraagd.
Voordelen:
Ondersteuning bij werving en selectie door mensen met ervaring en kennis
Bespaart eigen tijd (deel van het proces is uitbesteed)
Nadelen:
Gericht op één vacature: bij een nieuwe vacature begint het traject opnieuw, omdat er geen basis is opgebouwd
Hoge kosten: 20 tot 25 procent van het bruto jaarsalaris
Jij kent je bedrijf het beste
Zelf doen is ook een optie. Ook daarbij geldt: het kost tijd om een sterk werkgeversmerk op te bouwen. Ook hier ben je drie tot zes maanden mee bezig. Daarnaast ben je zelf verantwoordelijk voor het maken van het profiel, het schrijven van de vacature en content, de ‘briefselectie’, de gesprekken en de onderhandelingen.
Voordelen:
Gericht op de lange termijn
Kandidaten komen ‘vanzelf’
Persoonlijk
Kosten meer in eigen hand
Nadelen:
Kost eigen tijd
Minder kennis van content, werven en selectie
Het bouwen aan Employer Branding heeft onze voorkeur. Dit betekent een paar maanden volop investeren in je bedrijf en de werving en selectie, maar daar heb je dan wel langer profijt van. Al is het natuurlijk wel een kwestie van onderhouden en bijhouden. Of bijsturen als je bedrijf een andere richting opgaat.
Een sterk werkgeversmerk kan je helpen om onderscheidend te zijn in een lastige arbeidsmarkt. KMWE Toolmanagers uit Eindhoven is een goed voorbeeld van een maakbedrijf dat dit met succes heeft gedaan. Zij investeerden in strategische sessies en een interne Academy, met positieve resultaten zoals meer inzicht in hun doelgroep en een groter bereik op LinkedIn.
Ben je benieuwd naar de volledige klantcase en hoe zij dit traject hebben aangepakt? Lees hier het complete verhaal over KMWE Toolmanagers.
Wij helpen je graag met het maken van een goed bedrijfsprofiel en het op papier zetten van een sterke vacature. Ook kunnen wij de content verzorgen voor het opbouwen van jouw merk!
Laat ons 30 minuten gratis met je meekijken. We bekijken je huidige situatie, beantwoorden vragen en vertellen over je volgende stappen naar meer sollicitanten.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief! Je krijgt maandelijks gratis kennis, tips en ontwikkelingen in je mailbox.