Zoekmachineoptimalisatie of Search Engine Optimization (SEO) zorgt ervoor dat je website beter vindbaar is in verschillende zoekmachines zoals Google en Bing. Door je website te optimaliseren scoort deze hoger op zoektermen waar jouw klanten naar zoeken. Het mooie aan zoekmachineoptimalisatie is dat je de klant in de koopfase kan bereiken.

Een hogere positie in Google levert je meer bezoekers, meer leads en uiteindelijk meer verkopen op.

Zoekmachineoptimalisatie zet jouw website of webshop hoger in de organische zoekresultaten van Google. In tegenstelling tot SEA zijn dit de niet-betaalde resultaten, direct onder de advertenties. Maar liefst 81% van alle internetgebruikers vindt zoekmachines de beste manier om websites te vinden. Daarnaast is meer dan 70% procent van de mensen die in Google zoekt geneigd op een organisch resultaat te klikken.

Door je website structureel te optimaliseren wordt de vindbaarheid in de verschillende zoekmachines verbeterd. Op relevante zoektermen zul je hierdoor meer verkeer naar je website trekken. Deze optimalisaties worden zowel on-page (de content op en techniek achter de website) als off-page (linkbuilding) uitgevoerd.

Waarom is zoekmachineoptimalisatie zo belangrijk?

Door SEO sta je hoger in de zoekmachines
Hoe hoger je in Google staat, hoe sneller iemand op je website klikt
Hoe meer bezoekers, hoe meer kans op aanvragen/bestellingen
Door de organische prestaties van je website te optimaliseren sta je vaak boven de websites van je concurrenten
Doordat jouw bedrijf vaker te zien is in de zoekresultaten vergroot je je naamsbekendheid
Een gebruiksvriendelijke website zorgt ervoor dat bezoekers eerder ‘het eindstation’ vinden en eerder contact op zullen nemen.

Websites die hoog op de eerste pagina in de zoekresultaten van Google staan zijn het eerste in beeld, staan vaak boven hun concurrenten en krijgen veruit de meeste bezoekers. Daardoor wordt de kans dat bezoekers klikken, een aanvraag doen of een aankoop doen vele malen groter.