Driessen richt vizier op ideale klant

Driessen (made by) uit Eersel zet Maaketing in om op zoek te gaan naar haar ideale klant. De precisie plaatbewerker wil haar kwaliteiten gerichter inzetten om hun bestaande markt te laten groeien en om uniek te zijn in een nieuwe markt. Driessen zocht hulp om deze strategie op poten te zetten en vroeg Maaketing om hulp. Samen met Stefan Driessen (Sales Manager) kijken we terug op dit traject.

Wat was de aanleiding om te starten met marketing?

‘Het speelde al langer om structureel iets met marketing en verkoop te gaan doen. We willen vergroten. We hebben veel tijd en energie gestoken in een nieuw logo en huisstijl om Driessen opnieuw in de markt te gaan zetten. Ik vond de tijd rijp om écht iets met deze re-branding te gaan doen. Daar had ik marketingactiviteiten en -capaciteiten voor nodig en die hebben wij simpelweg niet in huis.’

Had je bepaalde verwachtingen van een marketingbureau?

‘Nee, ik had geen verwachtingen van een marketingbureau. Ik heb wel altijd het idee gehad dat als we iets met marketing gaan doen, dan moet dat met een partij die over de expertise van de maakindustrie beschikt, omdat dit toch een andere tak van sport is.’

 

Stefan over zijn ervaring met eerdere marketingbureaus: ‘Ik had al een paar keer dit soort bureaus over de vloer gehad en dat kwam dan uiteindelijk niet van de grond. Waarschijnlijk omdat deze bureaus niet bij ons als bedrijf pasten of omdat wij er nog niet klaar voor waren. En bij jullie was na het eerste gesprek van een uur het gevoel goed. Dit matcht.’

Wat gaf uiteindelijk de doorslag om te kiezen voor Maaketing?

‘De meeste partijen waarmee wij om de tafel gezeten hebben waren, met alle respect, toch wel een x aantal jaartjes ouder dan wij. In mijn ogen is marketing veel meer gericht op internet, LinkedIn en Facebook. Naar mijn mening moesten we daarom in zee gaan met een jongere partij. Daarnaast maakt het niet uit of je 23, 33 of 53 bent. Uiteindelijk draait het om de kennis. Als je dat waar kan maken, kan het alleen maar in je voordeel werken.’

 

Daarnaast vond Stefan het een voordeel dat Maaketing zich volledig focust op de maakindustrie: ‘Veel maakbedrijven worstelen met marketing omdat dit niet hun corebusiness is. Zij zijn echt op dit moment (in tijden van crisis) bezig met hoe moet ik nieuwe klanten aan mij binden. En jullie zijn een marketingbureau dat zich volledig toelegt op de maakindustrie. Dat triggered toch bedrijven hier in de regio’. 

Hoe heb je de 4 trainingssessies ervaren?

‘De trainingen waren echt een eyeopener. We zijn erachter gekomen dat we op marketing en verkoop gebied echt nog wel behoorlijke stappen te zetten hebben. Dus daarvoor is het een belangrijke trigger geweest. Ook heb ik geleerd dat we concreter aan moeten geven wat onze unique selling points zijn. En deze moeten we op een originele manier in de markt positioneren. Anders kom je er de komende jaren niet meer mee weg.’ Ook gaf Stefan aan wat hij van de trainingen vond: ‘ze waren laagdrempelig en met gemiddeld weinig energie vanuit onze kant, konden we toch open brainstormen over de marketingactiviteiten en dit was zeer welkom’. Stefan geeft aan dat hij en zijn team uit hun comfortzone moesten treden, maar dat dit wel de juiste manier was om stappen te maken.

Als je aan het einde van het traject terugkijkt vond je het traject dan de moeite waard?

‘Ja, ik vond het zeker de moeite waard. Ik zie nu al de toegevoegde waarde van het geheel. Je ziet dan toch al wel de winstpuntjes die je dan meteen kan pakken en dat geeft mijzelf en ook de rest energie.’

Zou je dit traject aanraden bij een ander maakbedrijf?

‘Ja, ik denk dat ieder maakbedrijf er eigenlijk mee bezig zou moeten zijn. Omdat je anders de komende jaren de boot gaat missen en niet meer mee gaat doen. Als ik nu terugkijk hadden wij eigenlijk ook al veel eerder moeten beginnen’. Ook hebben we Stefan gevraagd om een cijfer te geven over het gehele traject: ‘Al met al zou ik het traject met Maaketing zeker een 8,5 geven. Het was erg prettig samenwerken en de contactmomenten en de omgang verliepen goed.’

Bedankt Stefan en het projectteam voor jullie inzet! Ook wij hebben het traject als prettig ervaren en zijn dan ook blij om mee te delen dat we de samenwerking gaan voortzetten met een mooi vervolgtraject.

Geïnspireerd en wil je ook aan de slag met marketing?